Als je kinderen ziet spelen, zie je regelmatig dat ze zich een andere rol aanmeten. Ze doen alsof ze iets of iemand anders zijn. Of ze doen alsof ze ergens anders zijn of dat speelgoed waarmee ze spelen wat anders voorstelt. De fantasie van kinderen is enorm. Met met een rollenspel, of ‘doen alsof’, komt die fantasie vaak tot uiting. En dat draagt enorm bij aan hun ontwikkeling.
Je las het hierboven al. Als we het hebben over ‘doen alsof’ bedoelen we hetzelfde als een rollenspel. Of fantasievol spelen. In deze blog gaan we dieper in op deze manier van spelen. Waarom is doen alsof goed voor kinderen? Wat leren ze ervan? En welk speelgoed is geschikt voor het spelen van een rollenspel?
Table of Contents
Wat is doen alsof bij kinderen?
Eerst leggen we uit wat we verstaan onder ‘doen alsof’.
Bij dit type spel spelen kinderen situaties, verhalen personen of andere dingen na. Ze doen alsof ze iets of iemand anders zijn en zich in een andere situatie bevinden. Dit is een belangrijk spel tijdens verschillende leeftijdsfasen van kinderen, waarmee ze zich spelenderwijs ontwikkelen.
Op welke leeftijd beginnen kinderen met doen alsof?
Over het algemeen beginnen kinderen als ze ongeveer 18 maanden oud zijn met het 'doen alsof'.
Als we het hebben over de ontwikkeling van kinderen met leeftijden daaraan gekoppeld, benadrukken we steevast dat elke kind anders is. Elk kind ontwikkelt zich op een eigen manier en in een eigen tempo. We kunnen echter wel richtlijnen en gemiddeldes geven. Hieronder duiken we dieper in op de leeftijd van kinderen en op (het soort) doen alsof-spel dat ze spelen op een bepaalde leeftijd.
18 maanden tot 2 jaar
We weten dat kinderen vaak beginnen met het doen alsof als ze rond de 1,5 of 2 jaar zijn. Dit zijn dan vaak situaties of handelingen van volwassenen die ze nadoen. Bijvoorbeeld werken, al dan niet op een speelgoedlaptop, of koken met bijvoorbeeld een speelgoedkeukentje.
Tussen 2 en drie jaar
Als ze wat ouder zijn, tussen 2 en drie jaar wordt het doen alsof-spel vaak wat gedetailleerder en met meer variatie. De verhalen beginnen ook wat uitgebreider te worden en er is doorgaans meer interactie met andere kinderen of personen. Vaak gebruiken ze dan ook speelgoed of andere dingen die voorhanden zijn om te betrekken in hun spel.
3 tot 4 jaar
Op deze leeftijd zie je vaak gebeuren dat kinderen een echte rol aannemen. Denk hierbij aan een dokter, juffrouw of een superheld. Met een doek als cape wanen ze zich al snel een superman of andere held. Op deze leeftijd zie je ook dat de verhalen gecompliceerder wordt. En meestal een mix van totale fantasie en ervaringen die ze in hun jonge leven al hebben opgedaan.
5 tot 6 jaar
Ook als kinderen naar de basisschool gaan kunnen ze nog heerlijk doen alsof tijdens het spelen. De spelletjes en verhalen zijn vaak erg gedetailleerd. Denk aan een kind dat schooltje speelt. Is dat als ze jonger zijn nog vaak de belevenis op zich. Als ze echter rond 5 of 6 jaar zijn worden vaak hele lessen bedacht die uitgevoerd moeten worden. Een rollenspel met een heel serieus karakter krijg je dan.
Verschillende benamingen en vormen van het ‘doen alsof’-spel
Doen alsof is een andere benaming voor een rollenspel. Maar er zijn nog veel meer benamingen die eigenlijk allemaal vallen onder ‘doen alsof’. Voor de volledigheid zetten we ze even voor je op een rijtje.
- Simulatiespel
Kinderen doen situaties uit het echte leven na. Denk bijvoorbeeld aan een doktersbezoek, schooltje spelen of een winkeltje beheren. - Fantasiespel
Tijdens fantasiespel is het ‘doen alsof’ de hoofdmoot. Hoe het spel precies verloopt staat niet vast en is volledig afhankelijk van de fantasie van de kinderen en eventueel begeleiders. - Pretend play
Doen alsof wordt ook vaak aangeduid als pretend play. Dit is de Engelse benaming voor doen alsof, of rollenspel. - Verhalend spel
Hierbij bedenken kinderen hun eigen verhalen en scenario’s. Deze spelen ze graag na. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ergens op bezoek gaan en een kopje koffie of thee drinken. - Verbeeldingsspel
Bij het verbeeldingspel ligt de nadruk op de verbeelding die kinderen gebruiken tijdens het spel. Ook de verbeelding leidt tot ‘doen alsof’
Dit waren de verschillende benamingen voor doen alsof. Nu gaan we door met redenen waarom doen alsof goed is voor kinderen.
Redenen waarom doen alsof goed is voor kinderen
Doen alsof is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Daar zijn pedagogen en onderzoekers het over eens. Het doen-alsof-spel kan bijdragen aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden en aan de taal- en denkontwikkeling van kinderen (bron: Taaldenken in spel - een professionaliseringstraject - Kohnstam Instituut
Maar er zijn nog veel meer ontwikkelingsgebieden die door het doen-alsof-spel geraakt worden en waar kinderen wat aan hebben.
Een opsomming:
Het is gewoon leuk
Ten eerste is een rollenspel of doen alsof gewoon heel erg leuk voor kinderen. Ze kruipen even in de huid van iemand anders en verplaatsen zich in deze rol. We zetten dit bewust bovenaan. Spelen is bovenal leuk!Cognitieve ontwikkeling
Als kinderen doen alsof leert ze dat om abstracte denkvaardigheden te ontwikkelen. Dit gebeurt tijdens het spel. Zo leren ze bijvoorbeeld creatief denken en ontwikkelen hun probleemoplossende vaardigheden.Social emotionele ontwikkeling
Door te doen alsof leren kinderen zich empatisch op te stellen en nemen ze verschillende perspectieven in. Dit komt hun sociaal emotionele ontwikkeling spelenderwijs ten goede.Ontwikkeling van zelfexpressie
Door te doen alsof leren kinderen zichzelf uit te drukken. Tijdens het spel wellicht als iemand anders, maar zo ontwikkelen ze de vaardigheid wel.Motorische vaardigheden
Als je het hebt over doen alsof spel dat met speelgoed gespeeld wordt, trainen kinderen ook hun motorische vaardigheden. Den bijvoorbeeld aan het koken in een speelgoedkeuken. Deurtjes open en dicht. Pannetje pakken, eten in de pan en nog vele meer handelingen.Zelfstandigheid
Door te doen alsof leren kinderen om zelf beslissingen te nemen. Bovendien ervaren ze dan vaak wat hoe ze een bepaalt plan dat ze hebben kunnen uitvoeren. Erg leerzaam.Algemene ontwikkeling
Tijdens het doen alsof gebruiken kinderen vaak scenarios uit de echte wereld. Dit helpt ze om de wereld om hen heen beter te begrijpen. Zo draagt het bij aan hun algemene ontwikkeling.
Speelgoed voor rollenspel en doen alsof
Als je speelgoed kiest voor een rollenspel is het fijn als er rond het speelgoed nog een verhaal bedacht kan worden. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken wanneer er twee of meer materialen beschikbaar zijn die iets met elkaar te maken hebben, dat kinderen eerder starten met doen alsof. Denk hierbij aan een pop, met een bedje. Een keukentje met pollepel en een pan of een patient en een stethoscoop. bedje, keuken, stethoscoop Bron.
Hieronder delen we enkele inspirerende voorbeelden van speelgoed waarbij kinderen uitgedaagd worden om te doen alsof.
Kinderkeuken
Een speelgoedkeuken is sowieso heel leuk om mee te spelen. En natuurlijk ook perfect om te doen alsof je bijvoorbeeld een kok bent. Hier vind je alle verschillende soorten kinderkeukens.
Dokterskoffer met instrumenten
Met een speelgoed dokterskoffer doe je alsof je een arts of verpleegkundige bent. Wie maak jij vandaag beter?
Speeltent
Is het een restaurant, een school, een winkel of ga je uit logeren? Met een speeltent kun je de leukste avonturen beleven en je verplaatsen in welke setting dan ook. Perfect voor het doen-alsof-spel. Vind hier jouw favoriete speeltent.
Poppenbedje
Een knuffel als baby of een pop als kind. Heerlijk spelen met een poppenbedje.
Speelgoed muziekinstrumenten
Met wie speel jij in de band? Met een speelgoed muziekinstrument steel jij de show en doe je alsof een je een grote rockster bent. Bekijk hier alle speelgoed muziekinstrumenten.