Jindl

Hoe run je een online speelgoedwinkel?

Speelgoedwinkel

In deze persoonlijke blog vertellen we je alles over het runnen van een speelgoedwinkel. Een online speelgoedwinkel in dit geval. Want hoewel je bij Jindl heel veel verschillende producten vindt, is speelgoed een belangrijk onderdeel. En als mensen vragen wat we doen? Dan is het korte antwoord vaak: wij verkopen online voornamelijk houten speelgoed. En daar vertellen we graag meer over. 

Online is een speelgoedwinkel altijd in de buurt

Het grote voordeel van een online speelgoedwinkel is dat deze zich in principe altijd in de buurt bevindt. Bij Jindl verzenden we namelijk door het hele land en de bestellingen heb je doorgaans binnen 1 of 2 werkdagen in huis. Het scheelt sowieso een tripje naar een speelgoedwinkel. 

Het enige nadeel is dat je bij ons de producten niet in het echt kunt zien. En dat is een nadeel omdat je de goede kwaliteit het best ziet als je de producten in handen hebt. Een goed voorbeeld daarvan zijn onze klimdriehoeken met glijbaan. Als je bijvoorbeeld de glijbaan in je handen hebt, voel je de kwaliteit. Het voelt zwaar en stevig aan. Bovendien zie je dan pas goed hoe fijn de extra ronde afwerking is. Dat zijn dingen die je niet vangt in een filmpje of video. In een fysieke, stenen, speelgoedwinkel zou je dat wel kunnen. 

Wat doe je dan de hele dag?

“Zijn jullie daar dan de hele dag, fulltime, mee bezig?”  Het korte antwoord is: ja. Met Jindl, onze speelgoedwinkel dus, zijn we inderdaad de hele dag bezig. Er zijn heel veel aspecten die je misschien in eerste instantie niet ziet, maar die wel moeten gebeuren. Een gedeelte kun je automatiseren, maar niet alles. En daarnaast blijft de menselijke maat ook enorm belangrijk. Zeker wat betreft de klantenservice. Hieronder geven we in grote lijnen aan waar we ons bij Jindl mee bezighouden om van onze speelgoedwinkel een succes te maken. 

Speelgoed ontwikkelen

Een van de leukste aspecten van het runnen van een speelgoedwinkel zoals wij dat doen is het maken of inkopen van nieuwe producten. Het is altijd weer een feest om het assortiment verder uit te breiden. Dat is ook een van dé manier om je te onderscheiden met je speelgoedwinkel: het assortiment.

Zoals je weet vind je bij Jindl veel klimrekken, balans speelgoed en ander houten speelgoed. Dit is speelgoed van het merk Jindl. Wij houden van actief speelgoed om kinderen in beweging te krijgen. Dat is niet alleen leuk, maar ook goed voor de ontwikkeling van kinderen.

Speelgoed-van-jindl

Inkoop van producten voor speelgoedwinkel

Als je geen producten hebt, kun je ook niets verkopen. Daar is geen speld tussen te krijgen. Daarom is het heel belangrijk om goed in te kopen. En dat kan best moeilijk zijn als je net begonnen bent met je speelgoedwinkel. Want wat worden de hardlopers en hoeveel moet ik van welk product op voorraad hebben? 

Gelukkig kunnen we nu kijken naar het verleden. Dat zegt niet altijd alles over de toekomst, maar je kunt zo wel beter een inschatting maken van hoeveel stuks je nodig hebt. Op tijd in inkopen is dan heel belangrijk; je wilt het liefst voorkomen dat productie niet op voorraad zijn las iemand ze wil kopen.

Verzenden van producten 

Wij verzenden bij voorkeur onze producten zelf. Van dropshipping houden we niet zo. We houden graag zoveel mogelijk zelf in de hand. Met het zelf verzenden van producten kun je net iets meer invloed uitoefenen. Onze collega’s zorgen ervoor dat elke pakketje zorgvuldig wordt ingepakt en dat iedereen een persoonlijk kaarten bij de bestelling ontvangt. 

Doen we dan nooit dropshipping? Soms wel hoor. Bijvoorbeeld met hele grote producten of met producten die we testen, kijken of er voldoende markt voor is. Eerst enkele exemplaren via dropshipment en dan snel op voorraad nemen. 

Marketing van je speelgoed winkel 

Misschien wel het allerbelangrijkst: marketing. Je wilt dat jouw bedrijf en je producten zichtbaar zijn. Een online speelgoedwinkel kan niet zonder marketing. En dat is vaak een mix van verschillende dingen. Denk hierbij aan: Google ads, social media, geprinte media, het schrijven van blogs, het versturen van mailings en ga zo maar door. 

Wij doen het grootste gedeelte van de marketing zelf. Regelmatig schakelen we echter andere professionals in om ons verder te helpen. Zo proberen we steeds door te groeien met Jindl. Door de marketing goed uit te voeren proberen we elke dag weer nieuwe klanten. 365 dagen per week. Toen we net begonnen, hadden we nog wel eens aan dagje zonder bestellingen. Dat kunnen we ons nu niet meer voorstellen. Ook op zon- en feestdagen kun je bij ons gewoon bestellen. 24 uur per dag. Ook dat is een groot verschil met een fysieke winkel. Wat kopen en laten bezorgen, kan bij ons altijd. De marketing gaat dus ook automatisch altijd door.  

Speelgoedwinkel Jindl

Voorraad beheren

Je wilt de producten die je verkoopt snel kunnen verzenden. Of beter gezegd: als je iets bij een speelgoedwinkel besteld wil je het snel in huis hebben. Daarom is het van belang dat je producten op voorraad hebt. Zo kun je na een bestelling direct actie ondernemen. 

Bij Jindl wordt de nieuwe voorraad als deze binnenkomt in ons magazijn geteld en ingevoerd in ons systeem. Zo zijn we altijd nagenoeg exact op de hoogte van de actuele voorraad per product. Erg handig. Als je wat uit onze speelgoedwinkel wilt kopen, zie je de actuele voorraadstatus ook op de website. Zo weet je dat als je voor 13.00 uur bestelt, jouw pakketje ook daadwerkelijk dezelfde dag verstuurd wordt.

De voorraad online beheren is één ding: je moet er ook ruimte voor hebben. Bij het dagelijkse takenpakket hoort daarom ook het tellen inruimen van binnenkomende goederen. Als je alles netjes in stelling legt: hou je meer ruimte over voor andere dingen. Zo zorg je ervoor dat je meer kunt opslaan in het magazijn. 

Onderhoud website

Het belangrijkst van onze speelgoedwinkel is de website. Daar gebeurt alles. We moeten er daarom zeker van zijn dat de website vlekkeloos werkt. Betalen moet moeiteloos en veilig gaan en de website moet vlekkeloos werken. Dat vergt regelmatig onderhoud en dagelijkse (automatische) controles en updates van de systemen. 

Daarnaast moeten natuurlijk de producten worden ingevoerd. Dat is best een tijdrovende klus, omdat we bij voorkeur een eigen tekst gebruiken. En als het om Jindl producten gaat gebruiken we ook onze eigen foto’s. 

Klantenservice

Naast de website ook enorm belangrijk: onze klantenservice. We proberen iedereen die een vraag of klacht heeft zo snel mogelijk te helpen. In onze speelgoedwinkel kan dat via e-mail, telefoon of whatsapp. Veel klanten nemen ook contact of via bijvoorbeeld instagram. Ook dat is geen probleem. We proberen iedereen persoonlijk te woord te staan. En dat lukt over het algemeen ook prima. 

Vragen die je beantwoordt gaan onder andere over eigenschappen van producten en de exacte levertijd. Soms is niet helemaal duidelijk wat er met een pakketje gebeurt. Wij proberen dat dan uit te zoeken en dit terug te koppelen aan de klant. Meestal lukt dat heel goed, zoals je ook in onze reviews kunt lezen. 

Samenvatting  

Al met al komt er dus het een en andere kijken bij het runnen van een speelgoedwinkel. Bij Jindl doen we dit alles met veel plezier en blijven we dat nog jaren doen!