Welke afspraken maak je met je kind als je een leertoren hebt?

Een leertoren is een prachtig hulpmiddel om je kind meer zelfstandigheid te geven. Je peuter of kleuter kan veilig op werkhoogte meekijken, helpen of spelen aan het aanrecht. Dat is niet alleen leuk, maar past ook binnen de Montessori-filosofie van zelf doen, die we bij Jindl omarmen. Toch brengt een leertoren, net als elk ander hulpmiddel, ook verantwoordelijkheden met zich mee. Veiligheid staat immers altijd voorop. Het is daarom verstandig om samen met je kind duidelijke afspraken te maken over het gebruik van de leertoren.
In deze blog zetten we de afspraken op een rij. Let wel dit zijn slechtst tips. Ieder kind is anders en misschien maak jij hele andere afspraken. Dat is uiteraard prima! Eerst nog even kort uitleg over waarom de afspraken belangrijk zijn.Â
Waarom afspraken belangrijk zijn
Voor kinderen voelt de leertoren als een eigen plekje in de keuken. Ze klimmen er zelfstandig op en af en ontdekken nieuwe dingen op ooghoogte. In de keuken zijn er echter ook risico’s: hete pannen, scherpe messen of warm water, bijvoorbeeld. Goede afspraken zorgen ervoor dat je kind de leertoren veilig kan gebruiken en dat jij met een gerust hart samen activiteiten kunt ondernemen.
Afspraken rondom de kraan
Water is voor kinderen fascinerend. Zodra ze op werkhoogte staan, willen ze vaak direct met de kraan spelen. Spreek daarom af dat je kind de kraan alleen mag gebruiken als jij erbij bent. Zo voorkom je verspilling, natte vloeren of hete kraanincidenten. Wel is het natuurlijk heel fijn als je kind zelf de handen kan wassen. De juiste (koude) kraanknop gebruiken is uiteraard iets wat belangrijk is.Â
Afspraken over het fornuis en kookpitten
Het fornuis trekt de aandacht, zeker wanneer er iets pruttelt of sist. Leg je kind goed uit dat de kookpitten verboden terrein zijn. Spreek duidelijk af dat er niet aan de knoppen wordt gedraaid en dat er afstand wordt gehouden zodra er gekookt wordt. Een tip: zet de leertoren tijdens het koken iets verder van het fornuis, zodat de verleiding kleiner is. En uiteraard blijf je er zelf altijd bij.Â
De leertoren pakken en verschuiven
Veel kinderen vinden het geweldig om zelf de leertoren naar een ander plekje te schuiven. Toch is dit niet altijd veilig. Bespreek samen dat de leertoren alleen op een vaste plek staat, en dat jij beslist of deze mag worden verplaatst. Ook kun je afspreken dat je kind altijd eerst toestemming vraagt voordat hij of zij de leertoren pakt.Â
Daarnaast is het belangrijk om er voor te zorgen dat ze de vloer of keukenblok niet beschadigt zodra een kind zelf gaat schuiven met de leertoren.Â
Jindl 2-in-1 leertoren? Inklappen door volwassene
Heb je een 2-in-1 leertoren waar je ook een tafeltje met stoeltje van kunt maken? Dan is het extra belangrijk om af te spreken dat het in- en uitklappen alleen door volwassenen wordt gedaan. Het mechanisme is namelijk niet bedoeld voor kleine kinderhanden en kan bij verkeerd gebruik risico’s opleveren (bijvoorbeeld als je vergeet de klipjes weer vast te zetten). Maak je kind duidelijk dat de leertoren pas wordt ingeklapt of uitgeklapt als jij daarbij bent.Â
Bij Jindl vind je verschillende soorten leertorens. De overige leertorens hebben geen andere functie (behalve inklappen) dus daarbij is het voldoende om de basisafspraken te hanteren.Â
Samen schoon en veilig houden
Een leertoren van Jindl is doordat hij behandeld is met kindvriendelijke lak makkelijk af te nemen met een vochtige doek. Met het schoonmaken kunnen kinderen uiteraard ook helpen. Als je je kind onderdeel maakt van het proces (ook Montessori-gedachte) zorg je er samen voor de de leertoren schoon en netjes blijft. Â
Zelfstandigheid mét grenzen
Een leertoren geeft je kind de kans om zelf te ontdekken, maar binnen duidelijke grenzen. Door goede afspraken te maken, voorkom je gevaarlijke situaties en leer je je kind dat vrijheid hand in hand gaat met verantwoordelijkheid.Â